reisblog 4.0

25 juni 2018 - Nkumba, Oeganda

Welkom bij onze nieuwe reisblog.

De afgelopen week zijn we begonnen met de opdrachten van school, voor school moeten we een aantal opdrachten maken zoals presentatie's over de cultuur etc. Deze week is ook de week van de flush voor ons experiment, dit betekent dat de chrysanten van ons experiment worden getopt en de stekken die er af komen worden gecontroleerd op wat de kwaliteit is van de stekken. Hieraan kunnen we nog meer conclusies trekken om te aan te tonen wat de beste stek is geworden om mee verder te gaan.

Safari.

Tim en ik zijn dit weekend op safari geweest. Deze safari nam plaats in het grootste natuurpark van Uganda. De reis begon allemaal bij de guesthouse op de farm, hier werden wij opgehaald door een driver van het bedrijf deze meneer bracht ons naar bestemming. De reden dat wij zo vroeg op moesten staan was omdat het busje waarmee wij op safari gingen om 7.30 zou vertrekken en wij 1 1/2 uur van het bedrijf verwijderd waren. Gelukkig waren wij op tijd aangekomen op het bedrijf die de safari's verzorgt.Wij konden gelijk in stappen in de bus waarmee wij op safari gingen, dit busje was geschikt voor 8 personen en aangezien wij met ze 2e waren kwamen er nog 6 andere personen bij, dit waren 5 Amerikanen en 1 man uit Ierland. De reis ging vlot ook al duurde deze ruim 8 uur, er is namelijk heel veel te zien om je heen in dit land. De reis was een soort van door midden gesplitst 4 uur op een verharde weg en 4 uur op zand of hoe onze driver dit noemde ''African massage''. Na deze tocht waren wij aangekomen bij de watervallen, de Murchison Falls ook wel de krachtigste waterval van de wereld. Dit komt omdat de waterval niet heel breed is en het water er echt door heen word gedrukt door de stroming, het water wat er door heen spoelt is van de rivier De Nijl. Na een hele wandeling met te veel trap treden ging we naar het kamp waar we overnachten voor 2 dagen. Dit kamp was erg gezellig en had een goede sfeer je kon hier rustig bier drinken tussen de warthogs (Pumba) en de verschillende soorten salamanders en hagedissen. De eerste dag zat er op en dronken we nog wat met onze Ierse vriend. Vroeg slapen want de volgende dag zou het busje waar we mee op safari gingen alweer om half 6 vertrekken. Eenmaal in het busje in de ochtend moesten wij 500 meter rijden naar de rivier De Nijl en deze oversteken met een pont waar meerdere busjes op konden. De rivier zorgt eigenlijk dat de dieren binnen het park blijven hierdoor hoeven er geen hekken geplaatst te worden, behalve de nijlpaarden die hebben een meter van af ons tentje gestaan in de nacht. Hierdoor werden wij wakker in de nacht en was het even spannend, van te voren was verteld geen eten in de tent te laten liggen omdat er anders kans was dat het nijlpaard naar binnen probeert te komen. Eenmaal de Nijl overgestoken ging het dak van het busje eraf en konden wij staan en zitten in het busje voor goede foto's en goede ervaringen tijdens de safari. Na een stukje rijden in het park begonnen we al de eerste dieren te zien meerde antilopen en andere soorten antilopen, al snel zagen we olifanten en giraffen. Het doel van de gids was om te leeuwen te spotten deze hebben wij ook zeker gevonden, twee zelfs niemand had dat verwacht aangezien er maar 130 zijn en het natuurpark zo groot is. We hebben zowat alles gezien behalve de luipaarden deze zijn ook erg moeilijk te vinden en houden er niet van om zich zelf te laten zien. Na de ochtend safari hadden wij nog een boottocht voor de boeg, deze vaarde over de Nijl richting de watervallen om te laten zien wat er allemaal langs de waterkant zit qua dieren, en het uiteindelijk doel om de watervallen te kunnen zien vanaf het water. We konden niet heel dichtbij de watervallen komen de stroming was te sterk. Ook op het water was er genoeg te zien en te beleven, krokodillen, nijlpaarden, verschillende vogels etc etc. Deze boottocht vond ik minder leuk dan de safari met het busje alleen was het een goede toevoeging van het totale plaatje. De volgende dag gingen wij weer vroeg beginnen aan de terug reis want de terug reis was gesplitst door midden na 4 uur rijden was de neushoorn opvang waar wij ook nog een stop hebben gemaakt om de neushoorns van heel dichtbij te bekijken. Hier stond je oog in oog met de neushoorns zonder dat hier een hek tussen zat, ook kregen wij de instructies van de gids om achter/in een boom te gaan zitten als de neushoorn aan het charge was zodat hij je niet om ver zou kunnen rennen dit is gelukkig niet gebeurd. Daarna is de reis weer verder gegaan naar de farm.

Dit was het verhaal van afgelopen weekend in het kort.

klein aantal foto's toegevoegd.

1. Roos:
    26 juni 2018
    Wat gaaf om te lezen Tim en Koen, een ervaring die jullie nooit meer gaan vergeten. En de foto's zijn ook super zeg. Nou nog veel plezier de laatste 1,5 succes nog even met de laatste opdrachten.
    Groetjes Roos😚
  2. Romy:
    Heel leuk om te lezen! Geniet van jullie laatste week & tot de 13e ☺️😘
  3. Chris, Carla en Sem:
    26 juni 2018
    Gaaf Koen en Tim!!! Wat een avontuur om nooit meer te vergeten en wat een mooie foto's🦏🐘🦁 deze ervaring nemen jullie de rest van je leven met je mee!
    Geniet nog van de laatste 1,5 week! Tot snel.
  4. Jolanda:
    26 juni 2018
    Wat super gaaf om te lezen hoe geweldig het daar is!! Dit gaan jullie nooit vergeten Koen en Tim. En ik ben super trots op jullie dat jullie dit hebben gedaan. Nog 1.5 week en dan zit het erop. Succes met de laatste opdrachten heren en heerlijk nog genieten😘😘
  5. Nel van de laar:
    26 juni 2018
    Wat een avontuur beleven jullie dat maak je maar een keer mee in je leven en wat een mooie fotos van die watervallen en de wildedieren koen geniet er nog van het avondtuur zit er byna op groetjes oma en opa van de laar
  6. An en Hans:
    26 juni 2018
    Niet om iedereen na te spreken, maar wat een leuke stageplek hebben jullie. Wat een belevenis. Prachtige foto's nog veel plezier en werk Ze de laatste dagen. Gr. An en Hans.
  7. Richard:
    26 juni 2018
    Een hele ervaring en gaaf dat jullie dit hebben gedaan, goed verhaal en mooie foto's.
    Tot snel.

Groetjes Richard S.
  8. Wim van Oijen:
    26 juni 2018
    Wat een geweldige ervaring en mooie leuke foto’s. Leuk verhaal Koen en Tim en geniet nog van de laatste week. Groetjes Wim.
  9. Opa en oma witberg:
    26 juni 2018
    Hoi Koen en Tim, dit is echt een cadeautje zo, n safari, en dan ook zoveel dieren
    Gezien helemaal toppie.nog een fijne tijd gewenst van ons,
    Gr, opa en oma Witberg
  10. Martine Peters:
    Wauw!! Super gaaf!
    Dat zullen jullie niet snel vergeten.
    Geniet nog even daar.
    Groetjes.
  11. Frans:
    26 juni 2018
    Echt weer top hoeveel foto's erbij zitten (met uitleg!). Ik dacht dat Nijlpaarden onwijs gevaarlijk waren. Maar als je er met een tentje tussen kan staan, bijzonder. Ik heb nog wel foto's van een luipaard, ben in Zimbabwe op safari geweest en die toen wel gezien, neushoorns dan weer niet. Het eind komt in zicht, plan ook een eindevaluatie met je begeleider. Groeten, Frans
  12. Heidy Sol:
    26 juni 2018
    Wat is het weer een leuke verhaal om te lezen en wat super dat jullie een geweldige safari hebben gemaakt. het zou ook leuk zijn als jullie stek van goede kwaliteit is , dat horen we misschien nog wel? Nog even 1,5 week genieten en dan zit het er helaas al weer op voor jullie. Het zal vast heel snel zijn gegaan , zo met al die geweldige ervaringen die jullie hebben opgedaan. Heel veel plezier nog :-)

Groetjes Heidy
  13. Wil Kouwenhoven (oma van Koen):
    26 juni 2018
    Alles is al gezegd Koen en Tim, het is fantastisch dat dit op jullie pad is gekomen. Wat een ervaring , veel succes met de afronding ervan de komende 10 dagen. Ben heel benieuwd naar alle foto's Koen straks. Goeie reis volgende week. en de groeten
  14. Marja:
    26 juni 2018
    Vakantie en stage in 1! Mooie foto's. Laatste loodjes en dan weer naar huis lees ik. Je mist hier alleen de Honselse feestweek 😆
  15. Tim:
    27 juni 2018
    Gaaf om te lezen !!!
  16. Marianne l:
    2 juli 2018
    Supet zeg mannen! Wat een belevenissen! Timmie we zien graag je fotos! Groetjes marianne l
  17. Esther Valstar:
    3 juli 2018
    Echt zo gaaf mannen!! Wat een ervaring lijkt me dat om die diereb zo dicht om jr heen te zien. Echt te gek!!

Groetjes Esther